Direktlänk till inlägg 16 februari 2015

Dag 7, 4 jan 2014 Robben island

Av southafrica - 16 februari 2015 10:58

Som ni förstår (pga rubriken) så besökte vi Robben Island den 4 januari år 2014 den 7 dagen vi var i Sydafrika. Jag hade många förväntningar eftersom att jag hört mycket om det och har kompisar som är intresserade av Nelson Mandela. Det kändes spännande att få se det med egna ögon. men jag hade nästan ingen aning av vad vi skulle få se. Jag visste att vi skulle få se ett fängelse men det var typ allt jag visste. Vi vaknade iallafall klockan 6.00 för att snabbt äta yogurt ur små plastförpackningar. Sedan packade vi vår stora fina hyrbil full med väskor som för det mesta innehöll vattenflaskor som var till hälften fyllda med is. Vi åkte iallafall med vår bil ut till havet där vi steg på en båt (som jag förövrigt tyckte var mysig) som tog oss ut till ön. Båtresan gick bra och bara en av mina mindre systrar spydde. Vilket var tråkigt men förstående eftersom att båten guppade ganska så jätte mycket   


När vi kom fram steg vi av båten och hoppade på en buss som tog oss runt hela ön medan en kille berättade så vi fick se och veta mer saker om ön. Då lärde jag mig att ön, innan den blev ett fängelse var ett ställa dit folk som hade spetälska/lepra fick komma och leva den sista tiden av sitt liv. På ön finns också många fina djur som sköldpaddor. Nu får man bo på ön men husen får inte byggas om på utsidan. 


Efter bussturen fick vi gå in i ett av husen som användes som fängelse och vi fick veta mer. Den som berättade saker för oss då var en man som hade varit fånge på Robben Islan. Han berättade t ex att det bodde 36 personer i ett rum (Rummen var ungefär lika stora som ett klassrum.) och dom sov på mattor från början sedan kom det sängar. Fångarna torterades på många sätt och fick bara ta emot 2 besök och skicka 2 brev per år. Om man gjorde något olagligt hamnade man i en cell och i cellen satt man i 23 och en halv timme varje dygn. När man blev satt i sin cell kunde satt man olika länge ibland 3 månader och ibland 9 månader. 


Efter rundturen så fick vi gå till en souvenir butik där jag köpte ett halsband och en magnet med ett mandela citat. Sedan tog vi båten tillbaka och tillbringade resten av dagen vid Waterfront där vi åt, åkte typ ett pariserhjul och shoppade. Det kändes som att dagen hade gett mig mycket nya historier att berätta men det var skönt att få lägga sig i sängen på kvällen.

  

Båten vi åkte med

  

En kyrkogård från innan ön blev fängelse

  

En skölpadda

     

Ett stenbrott där fångarna arbetade 8 timmar om dagen 7 dagar i veckan. Grottan på bilden användes som toalett och ett ställe där dom sov. Det luktade så illa så vakterna gick aldrig dit och där började fångarna prata politik och lära varandra saker.

  

Fången som berättade allt för oss

  

Där dom sov (36 pers)

  

Toaletterna

  

Nelson Mandelas cell

  

En cool båt på vägen hem   

  

Fortfarande en cool båt på vägen hem  

  

När vi åkte Pariserhjulet fast inte pariserhjulet   

  

Coola akrobater vid waterfront

 

Akrobaterna 


  Akrobaterna 



Det här inlägget vill jag bara avsluta med lite info från nutiden. Nu i en vecka har det bott sydafrikaner hos oss som kommit hit med Life zone. Det var några dansare också. Jag måste bara få säga att det ar varit jätte kul och jag måste verkligen få träffa dom igen. Så otroligt underbara människor. Saknar dom redan.   


ses!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av southafrica - 25 december 2017 19:35

  Four years ago, on this particular day, I was sitting in my room, nervous but excited, packing my bag. Togrther with my family, i would go on a trip across the globe to spend two weeks in the most southern country in Africa . This journey affecte...

Av southafrica - 25 juni 2015 14:12

Nu sitter jag här och lyssnar på musik och gråter, med en ny scarf runt min hals och en kamera med allt för många bilder. De senaste dagarna (sen i lördags) har en grupp från Sydafrika som är med i Lifezone varit här. Det har varit ett fotbollslag me...

Av southafrica - 6 maj 2015 14:11

Hi, from now on I´ll try to write in english (wish me good luck!   ) This, is because of the thing I write about. I write about my meetings with people from Southafrica and it is a bit sad that they don´t understand what I write so....I´ll try. Latel...

Av southafrica - 12 april 2015 13:49


Om ni läst det senaste inlägget vet ni att Colin och Patricia från Sydafrika är här. Idag var det gudstjänst och Colin berättade mer om phambili projektet men också om hans tankar kring Bibeln och Gud. Han sa att det var viktigt att inte hänga k...

Av southafrica - 11 april 2015 17:54

Om ni har läst min dagbok från när jag var i Sydafrika har ni kanske också läst "dag 5" vilket var den dagen då vi var och besökte phambili projektet. Just nu är Colin (som är pastor i den kyrkan) och hans fru Patricia här och just idag var Patricia ...

Ovido - Quiz & Flashcards