Direktlänk till inlägg 12 april 2015

Talanger och gåvor

Av southafrica - 12 april 2015 13:49

Om ni läst det senaste inlägget vet ni att Colin och Patricia från Sydafrika är här. Idag var det gudstjänst och Colin berättade mer om phambili projektet men också om hans tankar kring Bibeln och Gud.

Han sa att det var viktigt att inte hänga kvar i det som varit, att koncentrera sig på alla misslyckanden man gjort. Man måste fokusera på framtiden. På målet. Alla har gjort fel och misslyckats men jag lovar dig att det ändras inte hur mycket du än ångar dig och tänker på det. Han berättade också att vi måste ta vara på våra talanger och begåvningar och då var det som om någon tände en lampa i mitt huvud. Jag har under jätte lång tid funderat på vad jag ska gå för gymnasie, vad jag vill jobba med och helt enkelt vad jag vill bli, göra med mitt liv. Jag har inga bra svar och ingen annan kan ju liksom svara åt mig så jag står fortfarande här och funderar. Vilket är ganska irriterande för just mig för jag gillar att ha kontroll, att ha koll och att kunna svaren på frågorna.

Men när Colin sa att vi måste ta vara på våra talanger och begåvningar så försvann som dimman och jag kunde se klarare. Jag har väldigt lätt för mig i skolan och tycker musik är roligt och älskar att prata med människor och kommunicera. Jag tycker om matte men vill inte (förlåt till er som jobbar med matte) bli en sån som bara sitter och räknar. Jag vill inte jobba för att få pengar utan för att göra någon skillnad, i mig själv och i andra. Självklart måste jag göra som Colin säger och ta nytta av det jag är duktigt på och hjälpa andra genom det, lära andra det jag kan. Jag vet att alla människor är duktiga på något eller har någon begåvning. Vi måste ta vara på begåvningarna och som Colin sa "vi kan inte dö med begåvningarna" vi måste lämna något efter oss, lära andra. Jag har fortfarande ingen aning om vad jag ska göra av mitt liv men en sak är säkert. Jag SKA göra något av det, jag ska försöka ändra det jag tycker är fel och hjälpa de som behöver hjälp.

Igår är ett minne, imorgon är en dröm, idag är en gåva.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av southafrica - 25 december 2017 19:35

  Four years ago, on this particular day, I was sitting in my room, nervous but excited, packing my bag. Togrther with my family, i would go on a trip across the globe to spend two weeks in the most southern country in Africa . This journey affecte...

Av southafrica - 25 juni 2015 14:12

Nu sitter jag här och lyssnar på musik och gråter, med en ny scarf runt min hals och en kamera med allt för många bilder. De senaste dagarna (sen i lördags) har en grupp från Sydafrika som är med i Lifezone varit här. Det har varit ett fotbollslag me...

Av southafrica - 6 maj 2015 14:11

Hi, from now on I´ll try to write in english (wish me good luck!   ) This, is because of the thing I write about. I write about my meetings with people from Southafrica and it is a bit sad that they don´t understand what I write so....I´ll try. Latel...

Av southafrica - 11 april 2015 17:54

Om ni har läst min dagbok från när jag var i Sydafrika har ni kanske också läst "dag 5" vilket var den dagen då vi var och besökte phambili projektet. Just nu är Colin (som är pastor i den kyrkan) och hans fru Patricia här och just idag var Patricia ...

Av southafrica - 23 februari 2015 15:36

Den 11 januari 2014 var den sista dagen i Sydafrika som jag inte bara tillbringade på en flygplats. Min bror, min pappa och några andra i gruppen åkte iväg och såg på en fotbollsmatch men jag, min mamma och mina systrar stannade med en sydafrikansk f...

Ovido - Quiz & Flashcards